Metal pipes.

KWH Freeze

Paluu normaaliin

KWH Freezelle vuosi 2022 oli pandemiavuosien jälkeen eräänlainen paluu normaaliin. Volyymimme omat palanneet siihen, mihin olimme ennen pandemiaa tottuneet. Suurimpana syynä tälle on, että ravintola- ja suurkeittiöalan toiminta on vihdoinkin normalisoitunut rajoituksia sisältäneiden vuosien jälkeen.

On ilahduttavaa, että olemme voineet palata normaaliin myös henkilöstön osalta – olemme pystyneet tapaamaan fyysisesti joulujuhlissa ja tyky-päivissä. Olemme ylipäänsäkin paneutu-neet henkilöstökysymyksiin kuluneen vuoden aikana. Olemme aktiivisesti etsiytyneet yhteistyöhön ammattikoulujen ja ammattikorkeakoulujen kanssa varmistaaksemme henkilöstön saatavuuden tulevaisuudessa. Olemme myös toteuttaneet henkilökunnan arvostaman ison hankkeen, jossa työohjeet on tehty videomuotoon.

Toinen aihealue, jonka parissa olemme työskennelleet, on ekologisesti kestävä kehitys. KWH Freezelle suuri kestävään kehitykseen liittyvä asia on se, miten voimme hyödyntää kylmävarastoissamme syntyvää hukkalämpöä. Olemme jo kauan uudelleenkäyttäneet osan lämmöstä omaan tarpeeseemme, mutta sitä jää yli ja riittää myös muille. Vuonna 2022 jatkoimme asian selvittelyä ja olemme nyt askeleen verran lähempänä ratkaisua. Toinen ympäristöasioissa ottamamme askel on ollut varastojemme katoilla olevien aurinkopaneelien lisääminen. Keväällä 2022 otettiin lisää aurinkopaneeleita käyttöön, minkä ansiosta tuotamme nykyisin itse kahdeksan prosenttia sähkönkulutuksestamme.

Viimeisen viiden vuoden aikana KWH Freeze on toteuttanut monia suuria investointeja, mikä on lisännyt kapasiteettiamme 20 prosentilla aiempaan verrattuna. Helmikuussa 2022 otimme käyttöön viimeisimmän uusista investoinneista eli 5500 m2:n laajennusosan. Nyt pidämme pienen hengähdystauon ennen tulevaisuuden uusia investointeja.

Peter Lång.Itse odotan nyt rauhallisempia aikoja koronan aiheuttamien häiriöiden jälkeen. Tässä vaiheessa on vielä epäselvää, miten mahdollinen taantuma vaikuttaa meihin, mutta koska toimimme huomattavan sähköriippuvaisella alalla, olen kuitenkin iloinen, että sähkön hinta näyttää laskeneen vuoden 2022 lopun huipputasolta. Olen myös luottavainen sen suhteen, että alan iso suuntaus luo meille luonnollista kasvua, koska pakasteet ottavat markkinoita tuoreilta elintarvikkeilta.

Peter Lång, liiketoimintaryhmän päällikkö, KWH Freeze

KWH Freeze – Suurin pakastavarastoalalla

• KWH Freeze on Suomen suurin pakastevarastoalalla toimiva yritys.
  • Melkein puolet kaikesta Suomessa kulutetuista pakaste-elintarvikkeista kulkee yrityksen Vantaan varaston kautta.
  • Viimeisen viiden vuoden aikana KWH Freeze on kasvanut tasaisesti suurien investointien ja lisääntyneen kapasiteetin ansiosta.
  • Toiminta on pitkälle digitalisoitua ja asiakkaiden IT-järjestelmät on yhdistetty KWH Freezen IT-järjestelmään. Se mahdollistaa nopeat ja automaattiset toimitukset sekä varastosaldon päivittämisen reaaliajassa.
  • Suurimmat asiakasryhmät ovat tukkukauppa, erilaiset elintarvikealan toimijat ja pakasteiden maahantuojat.
  • Monet pakastetut elintarvikkeet ovat tyypillisesti kausituotteita, mikä tarkoittaa, että KWH Freeze mahdollistaa asiakkailleen suuren joustavuuden tuotemäärissä.

Avainluvut

Liikevaihto

KWH Freezen liikevaihto 2022 oli 27 miljoonaa euroa. Graafi KWH Freezen liikevaihdon kehityksestä 2018-2022. KWH Freezen osuus KWH-yhtymän liikevaihdosta 2022 oli 4 %.

Henkilöstö

KWH Freezen henkilöstö 2022 oli 115 henkilöä. Graafi KWH Freezen henkilöstön kehityksestä 2028-2022. KWH Freezen osuus KWH-yhtymän henkilöstöstä 2022 oli 4 %.

Investoinnit

KWH Freezen investoinnit 2022 olivat 1,5 miljoonaa euroa. Graafi KWH Freezen investoinneista 2018-2022. KWH Freezen osuus KWH-yhtymän bruttoinvestoinneista 2022 oli 2 %.

Johtoryhmä

Kim Elonen, riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö; Eija Savela, talousjohtaja
Mika Halvorsen, kehityspäällikkö; Anu Saari, IT-päällikkö
Anne Turunen, pääkirjanpitäjä; Jari Paasonen, varastopäällikkö