Water traps.

Prevex

Ennätyssuuri kiinnostus kierrätystuotteitamme kohtaan

Vuodesta 2022 tuli vuosi, jolloin me Prevexillä otimme valtavan harppauksen ekologisesti kestävässä kehityksessä. Vuoden alussa meillä ei ollut vielä yhtään tuotetta kierrätetystä muovista – mutta vuoden lopussa kaikki tuotteemme sisälsivät jo noin 45 prosenttia kierrätysmuovia. Kestävyystyömme perustuu mahdollisimman suuren vaikutuksen periaatteeseen. Siksi olemme päättäneet vaihtaa raaka-aineen kaikissa tuotteissamme sen sijaan, että loisimme vain yhden vihreän tuotesarjan. Työ jatkuu tulevina vuosina, ja vuonna 2025 raaka-aineesta 90 prosenttia on kierrätettyä. Huomion arvoista on se, että tuotteiden laatu säilyy ennallaan.

Miten Prevexin työ kestävän kehityksen edistämiseksi on otettu vastaan? Suurella mielenkiinnolla, voidaan varmasti todeta. Tehtaallamme ei ole koskaan ollut niin monta asiakasvierailua kuin syksyllä 2022, jolloin sekä vanhat että mahdolliset uudet asiakkaat vierailivat tehtaalla. Lisäksi Prevex on saanut kunnian tulla valituksi ryhmään, joka Suomen Elinkeinoelämän Keskusliiton johdolla työstää kestävän kehityksen käsikirjaa yrityksille.

Katson siis hyvin luottavaisin mielin tulevaisuuteen, vaikka Ukrainan sota on vaikuttanut markkinoihimme lyhyellä tähtäimellä. Olen vakuuttunut siitä, että Prevexin ympäristöystävälliset tuotteet ovat tulevaisuudessa kilpailutekijä, sillä yksikään kilpailijamme ei ole edennyt vastuullisuustyössään yhtä pitkälle kuin Prevex. Kasvustrategiamme pitää ja nykyinen sodan aiheuttama laskusuhdanne on tilapäinen. Lisäksi jossain vaiheessa alkaa jälleenrakentaminen, joka vauhdittaa rakennusalaa ja myös vesilukkojemme kysyntää.

Prevexin tekemän suuren muutoksen toteuttaminen on helpompaa, kun sen voi rajoittaa yhteen maahan ja kahteen tehtaaseen. Tämä oli yksi syy sille, että päätimme vuonna 2022 sulkea Puolan tehtaamme. Lisäksi päätökseen vaikutti strateginen uudelleenarviointi, jonka myötä haluamme nyt keskittyä erityisesti suuriin asiakkaisiin ja suuriin tuotantosarjoihin sekä korkeampaan automatisaatioon. Manuaalisen työvoiman tarve Puolassa on vähentynyt. Samalla olemme kehittäneet Suomen toista tehdastamme eli tehdasta Pietarsaaressa. Tavoitteena on optimoida tuotantoprosessimme. Tämä työ jatkuu vuonna 2023.

Marko Nylund.Henkilöstörintamalla olemme kuluneen vuoden aikana tehneet useita pienempiä investointeja, joilla kuitenkin on ollut suuri vaikutus. Voin ylpeänä kertoa, että me Prevexillä käytimme vuonna 2022 enemmän rahaa ennakoiviin toimenpiteisiin kuin terveydenhuoltoon. Harva valmistavan teollisuuden yritys on pystynyt samanlaiseen saavutukseen. Esimerkiksi koulutukseen ja ergonomiaan tekemämme investoinnit eivät ole olleet itsessään erikoisia, mutta niiden suuren määrän ja työn tavoitteellisuuden ansiosta niillä on ollut suuri vaikutus.

Marko Nylund, toimitusjohtaja, Prevex

Prevex – Maailman ekologisesti kestävin vesilukko

Prevex on yksi maailman harvoista keittiön ja kylpyhuoneiden vesilukkoihin keskittyneistä yrityksistä.

• Kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa.
  • Vesilukoissa yhdistyy monta älykästä ominaisuutta, kuten joustavuus, tilan säästö ja helppo puhdistaminen
  • Tutkimus ja kehitys ovat tärkeitä Prevexille, ja kehitystyö tehdään pääsääntöisesti yhdessä asiakkaiden kanssa.
  • Viime vuosina kehitystyö on keskittynyt kestävyysasioihin, ja Prevex onkin alan johtava kestävän kehityksen toimija.
    • Kaikki yrityksen tuotteet sisältävät 45 % kierrätettyä materiaalia.
    • Kaikki yrityksen käyttämä energia on jo pitkään ollut päästötöntä.
    • Vuonna 2023 Prevex saavuttaa toiminnassaan hiilidioksidineutraaliuden.
    • Hiilidioksidipäästöjen kokonaismäärä (mukaan lukien Scope 3) pienenee kolmanneksella vuoteen 2025 mennessä.

Avainluvut

Liikevaihto

Henkilöstö

Investoinnit