mirka

Mirka ab

är världsledare i ytbehandlingstekniker och erbjuder ett brett sortiment av banbrytande sliplösningar för ytbehandling och presicionsslipning. Vår vision är att nå en marknadsposition, där kunder och intressenter ser oss som en marknadsledare och det mest ansvarsfulla företaget som driver innovation inom sina kärnaffärsområden. Vår verksamhet fokuserar sig på kundernas behov och ett nära samarbete med kunderna. Tack vare det kontinuerliga utvecklingsarbetet och vårt globala försäljningsnätverk kan vi betjäna våra kunder genom att erbjuda ett brett sortiment, som består av högklassiga slipmaterial och polermedel samt innovativt designade verktyg.

Våra affärsenheter betjänar bil, trä- och båtindustrin. Därtill betjänar Mirkas produkter och lösningar byggnads- och renoveringsbranchen samt kompositindustrin. Våra nyaste innovationer ger lösningar även för precisionsindustrin i form av diamant- och bornitridverktyg samt mikro-finishing filmprodukter.

År 2017 var historisk för Mirka. Året präglades av stark tillväxt och organisationsförändring samt en ny affärsenhet som startades genom företagsköp. Det framgångsrika året syntes även som positiv resultatutveckling och ökade marknadsandelar. Mirkas starka globala närvaro på marknaden har under det gångna året lett till ett rekordresultat. Under år 2017 har vi lyckats genomföra den största organisationsförändringen i vår historia samtidigt som tillväxten har varit rekordstor. Därtill har vi startat nya affärsområden.

År 2018 ligger fokusen på att vidareutveckla verksamheten enligt den nya strukturen. Den globala marknadssituationen är stabil men utsatt för snabba förändringar. Dessutom växer Asiens roll i världshandeln ständigt. År 2018 kommer vi att lansera flera nya lösningar för precisionsslipning samt ytbehandling. Tillväxtprognosen är stark och vårt syfte är att hitta nya synergier mellan traditionella och nya affärssegment.

Rekordår och nya affärsenheter

Organisationsförändring tryggar snabb tillväxt